onsdag 15 juni 2011

Att inte vara troende och låta barnen välja själva är väldigt konstigt för en del

Skrev ju om tro i går och kom att tänka på när jag läste på komvux. Jag läste lite olika kurser som jag egentligen inte behövde bara för att komma upp i heltid. Under en lektion (kommer inte ihåg vilken kurs det var) så diskuterade vi just religioner, detta var väldigt intressant då det var väldigt blandat i den kursen.
Jag berättade att jag inte var troende och att jag inte räknar mig själv som kristen. En kvinna sa då att det är jag iallafall eftersom jag är döpt och gift. När jag sa till henne att jag inte är döpt, inte konfirmerad, mina barn är inte döpta och jag är gift borgligt så trodde jag att tanten skulle trilla av stolen, hon och fler med henne tyckte nog att jag var den konstigaste människa dom har träffar =) Kan förstå att de tyckte det då folk säkert skulle bli utstötta i deras hemländer om de gjorde så, för sorgligt nog så är ju tro inte frivilligt i vissa länder utan snarare lag på att de ska tro som alla andra.

Senare under lektionen satt vi i mindre grupper och diskuterade olika frågor, självklart kom ovannämnda kvinna och jag i samma grupp. En fråga ledde till att diskutera sina barns val här i livet, hennes barn skulle aldrig få bli tillsammans med någon med en annan religion än deras och aldrig någon av samma kön. Vi var två som sa att om våra barn får välja att tillhöra vilken religion de vill och blir dom homosexuella så skulle vi självklart älska dom lika mycket ändå. Kvinnan trodde att vi skojade med henne för själv skulle hon då säga upp kontakten med sitt barn :(
Jag berättade då att om något händer mig och Tom så vill vi att antingen min syster och hennes man tar hand om våra barn eller Toms syster och hennes flickvän...ja ni kan ju själva tänka er hennes min :-D
Jag tror nog att denna kvinnan drömde mardrömmar om mig sen ;-)

Men jag kan förstå henne också för visst är vi så mycket friare i Sverige än i många andra länder.

Ja detta blev kanske lite rörigt, men men...

4 kommentarer:

  1. Kan bara hjärta dig,, du är klok!! kram Weronica

    SvaraRadera
  2. Heja Sandra!!! <3

    SvaraRadera
  3. Hahaha....taxk snälla ni! :)

    Kram ♥

    SvaraRadera
  4. Oj, tack skulle det ju stå :-)

    SvaraRadera