lördag 2 juli 2011

Dag 22 – Det här upprör mig

Jag blir upprörd när folk slarvar med sina barns säkerhet. Att inte ha cykelhjälm på sina barn, jag menar det är en väldigt billig säkerhetsgrej och inte alls jobbigt att ta på dom så varför struntar en del föräldrar i det??? Jag köper inte att en t.ex 5-åring vägrar ha cykelhjälm, och skulle den göra det så är det ju bara att ställa undan cykeln tills barnet går med på att ta på sig en hjälm.

Ännu värre är folk som inte har bilbarnstolar till sina barn, visst kostar dom en del men det vet man väll innan man skaffa barn, och är inte ditt barns liv värt dom pengarna??? Och dessa föräldrar som struntar i bilbälte!!! En del skyller även där på barnet, "h*n knäpper upp bältet"...äh, jaha men stanna då bilen och förklara att ni inte åker en meter om inte barnet har bälte, förklara också för barnet vad som kan hända om man krockar och inte har bilbälte!

Och ni föräldrar som har era barn i knät, tror ni på fullaste allvar att ni kan hålla kvar era barn om ni krockar???? Spelar ingen roll hur sakta ni kör, krävs inga höga hastigheter för att ni inte ska kunna hålla kvar era barn, och dessutom så vet ni ju inte om det kommer en bil i fullfart och kör in i er!!!!

En farbror till Tom ville ha med River i en "raggarbil" där det inte finns några bälten "man kör ju lugnt" mitt svar blev "GLÖM DET!!! Mitt barn åker inte utan bilstol och bälte!!!"

Usch...blev ju upprörd bara av att skriva det här inlägget ;-)

1 kommentar:

  1. Hello!

    När min dotter var i anti-hjäm-åldern så lyckades jag få henne att accepera hjälmen med motiveringen att jag var rädd om henne. Och med tillägget att de barn som slapp hjälm nog inte hade föräldrar som var rädda om sina barn.
    Det funkade bra. Jag använder cykelhjälm själv också naturligvis, även reflexväst om det är mörkt. Det funkar ju inte med dubbla budskap.

    Åsa

    SvaraRadera