lördag 19 mars 2011

Utmaningen...åtta saker som du (kanske) inte vet om mig

Då ska jag försöka komma på åtta saker som ni inte vet om mig, ja det blir inte lätt! En del av er vet säkert redan det jag skriver men jag ska försöka komma på åtta saker som inte så många redan vet.


1. Jag äter inte pizza och har inte gjort det på snart 16 år. Jag tror det var sommaren 1995 som vi var i Italien och jag fick in en så fruktansvärt äcklig pizza att jag aldrig kunnat äta pizza igen!

2. Jag har så länge jag kunnat minnas varit extremt skoltrött. När högstadiet började så var vi ett gäng som skolkade ganska mycket (eller ja väldigt mycket) jag var inte heller särskilt tyst, lugn och skötsam i skolan så när jag gick i åttan så fick jag börja med studieanpassad skolgång vilket innebar att jag hade praktik en dag i veckan på ett dagis i Vaggeryd. När jag gick i nian så fick jag ha praktik 4 dagar i veckan uppe på Sörgårdsskolan i förskoleklassen och på fritids, jag trivdes så bra där och skötte mig verkligen och gick alltid dit.

3. När jag blev gravid med River så var det inte alls planerat. Jag har alltid haft problem med min mens och det var sällan den kom på besök. Jag bestämde mig för att sätta in en p-stav men skulle vänta in mensen då de på gyn alltid vill veta när man hade senaste mens (tror det var därför) Jag och Tom hade annat skydd så länge men det slarvades väll ibland. Jag och Tom hade varit tillsammans ca 8 månader när jag blev gravid och i början anade jag ingenting medans jag senare gick in i någon slags förnekelse. Jag frågade Tom om jag hade blivit tjock men han sa snäll nej. När byxorna började bli trånga så var det bara att göra ett test och det blev ett fett stort plus med en gång...då var jag i vecka 20! :-o Även om det var lite chockartat då så är jag i dag är jag glad att jag aldrig hann sätta in någon p-stav.

4. När jag blev gravid med Oliver så vågade jag knappt tro att det var sant! Det hade varit så mycket tårar och förtvivlan innan jag äntligen blev gravid. Utredning, hormornbehandlingar, missfall, bra och dåliga läkare hanns med innan Oliver flyttade in i min mage. Han var helt klart värd all väntan och alla tårar. Även om det fortfarande i dag kan kännas lite jobbigt att det skiljer så mycket på River och Oliver, vi ville ju ha dom tätt! (Men jag ska inte klaga för det finns dom som kämpar betydligt längre än var vi gjorde!!!)

5. Efter att Oliver hade fötts så satte jag aldrig in något skydd utan vi bestämde direkt att blir det en till så blir det...vi kämpade verken för eller emot. ca
17 månader efter att vi fått Oliver så blev jag gravid med Theodor. Även om detta inte kom helt lägligt eftersom Tom blev arbetslös i samma veva så blev vi självklart ändå överlyckliga.

6. Viktiga datum i mitt och Toms liv.
I december 2001 så blev jag och Tom tillsammans.
7:e Mars 2002 så förlovade vi oss (snabba ryck)
14:e februari 2003 så flyttade vi till våran första lägenhet.
4:e maj 2003 så föddes River
4:e maj 2007 så föddes Oliver
7: Juli 2007 så gifte jag och Tom oss (Tog 5 år och 4 månader från förlovningen så där var vi inte lika snabba)
24:e Juli 2009 så föddes Theodor

7. Jag har glasögon. Ja det har jag haft sen jag gick på lågstadiet någon gång tror jag....tror jag kanske gick i trean när jag fick mina första? Men jag har aldrig varit speciellt duktig på att använda dom. Jag måste skärpa mig och börja använda dom så att jag slipper att få huvudvärk så ofta.

8. Jag har två hudsjukdomar, Psoriasis och Pustulosis Palmoplantaris. Jag har kopierat lite fakta om dessa om ni är nyfikna på vad det är :-)

Psoriasis i huden karakteriseras av en kraftig nybildning av hudceller. Detta syns som fjällande rodnande torra fläckar på hud och i hårbotten. Psoriasis går i skov och varierar mycket i intensitet och utbredning mellan olika individer. Det finns idag ingen behandling som kan bota psoriasis. Däremot kan en bra individuellt anpassad behandling ge goda förutsättningar för ett bra liv. Vissa psoriasissjuka har lindriga besvär och kan vara symptomfria under långa perioder medan andra har kontinuerliga besvär av sin sjukdom
Ärftliga faktorer i kombination med yttre faktorer är sannolikt den vanligaste förklaringen till att psoriasis uppträder. Yttre faktorer som kan utlösa sjukdomen är infektioner eller någon form av livskris.

Pustulosis Palmoplantaris (förkotas PPP) varierar mycket från person till person och över tiden. PPP sätter sig i handflator och på fotsulor. Den yttrar sig i form av sterila varblåsor (pustler). Kännetecknande för PPP är områden med rodnad, fjällning och pustler på handflator och fotsulor. Innehållet i de karaktäristiska pustlerna är sterilt, det innehåller alltså inga bakterier Det kan vara allt från några små pustler på en liten del av handen eller foten, till att det finns spritt över hela handflatan eller fotsulan. PPP kan när det är som värst, vara både smärtsamt och handikappande. När sjukdomen är aktiv, och särskilt när nya pustler uppkommer, kliar det och känns ömt. Den torra, fjälliga och förtjockade huden är ömtålig. Sprickbildningar och ömhet kan göra det svårt att gå på fotsulorna och att använda händerna på ett normalt sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar