torsdag 3 mars 2011

Stolt mamma

Ja jag är riktigt stolt över att min äldsta son har ett sånt gott hjärta!
Han kan vara riktigt elak mot sina syskon och gå sina föräldrar på nerverna (vilka barn kan inte det?) Så jag vet att han inte är någon ängel och tror absolut inte att han aldrig gör något dumt när jag inte är med. Men iallafall så ömmar River för dom utsatta och han är nog som sin mamma, han mår inte bra av att andra människor inte mår bra. I går berättade han att de fått en ny kille i klassen, han hade flyttat hit från Nässjö. Men River tyckte inte om att några killar i klassen hade retat den nya killen för "tjockis" Jag frågade om River hade retats men det sa han att han inte hade. Jag sa till River att den nya killen måste blivit jätteledsen när han kommer till en ny skola och en ny klass och några klasskompisar är elaka första dagen.
I dag på morgonen så sa River att han skulle berätta för fröken vad några killar hade sagt till den nya killen, "men jag säger det när han inte hör så att han inte blir ledsen" Tycker det är extra starkt av River eftersom jag vet att några av dom som hade sagt det var några av hans bästa kompisar. Sen undrade River även om han fick ta hem Albin (den nya killen) på fredag "han kanske är blyg och inte vågar idag"

Åhh min älskade River, du har ett gott hjärta!!!

I dag när jag skulle hämta River så ville han följa med en kompis hem och det gick ju bra. Jag frågade River om den nya killen hade varit i skolan i dag, frågade även vad det var han hette, River svarade Albin och Rivers kompis svarade TjockisTjockis, jag spände då ögonen i honom och sa att så där säger man inte och om han inte slutar med att säga så så får inte han och River leka. Kanske låter hårt men jag kan inte acceptera att ett barn ska bli retat. Jag ska även ringa och prata med Rivers kompis mamma (som inte va där när detta uttalande kom)

Men det är inte helt lätt att ta upp med andra föräldrar vad man hört att deras barn har sagt och gjort, inte när River (troligtvis) inte varit med. Vill ju inte att de ska tro att jag tycker att min son är perfekt och att deras barn är hemska. Vet att vissa föräldrar tar det väldigt personligt om man säger något "negativt" om deras barn. Men jag ska vara lyhörd och fortsätta att checka av med River hur det går och sen ska jag redan i morgon prata med deras fröken så att hon kan hålla ett extra öga och öra öppet. Förhoppningsvis så blir det inget mer med det här men jag tror att det är viktigt att även vi föräldrar runt om reagerar på ett tidigt stadie....kanske ni tycker att jag överdriver men hellre det än att ett barn ska behöva må dåligt!

7 kommentarer:

  1. tycker du gör helt rätt!!!

    Underbar son du har!!!

    SvaraRadera
  2. Tycker jag med att du gör helt rätt

    SvaraRadera
  3. Bra Sandra, sånt ska man som vuxen aldrig acceptera! :) River har fått en bra uppfostran! Va stolt!

    SvaraRadera
  4. Man ska alltid tala för dem utsatta & säger inte dem vuxna som vet vad som sker till hur ska man då kunna hjälpa dem utsatta?...låter alltid så fint att alla skolor har antimobbingplaner & alla föräldrar pratar så fint om att inga barn ska må dåligt men när det väl gäller är det dem vuxna som är fegast & verkar mer rädda för att stöta sej med omvärlden än att stå upp för den utsatta individen.Att säga till i tid kan spara många magonda dagar för den som får höra skiten & hjälper dem små barnen som säger g rejerna att sluta & förmodligen må bättre i sej själva.kram,Kate.

    SvaraRadera
  5. Håller oxå med dig!! Man ska agera om man hör något sånt.

    SvaraRadera
  6. Hejja! Så ska det gå till :). Bra agerande av både dig och din son.

    SvaraRadera
  7. Moster Camilla6 mars 2011 kl. 12:36

    Han är ju så go, River. Blir nästan tårögd när jag läser ditt inlägg. Tycker du och River gjorde helt rätt. Jobbar ju själv inom barnomsorg, nära skolan och tyvärr förekommer det ju en hel del elakheter och ännu mer tyvärr så väljer många vuxna att blunda och stänga öronen. Kan bli sååå arg när t.o.m personal inom skolan väljer att titta bort och låtsas som om de inget sett. Det är ju jobbigt att ta i och än mer jobbigt att behöva kontakta föräldrar... Fler vuxna borde göra som du, dessutom så lär du ju dina barn att det inte är okej att på något sätt göra någon annan illa. Självklart gör alla barn dumma och tokiga saker, ofta i ren okunskap, men då är det ju jätteviktigt att det finns vuxna som på ett bra sätt sätter gränser och visar "väg". Kram, moster Camilla

    SvaraRadera