måndag 28 mars 2011

Ung och kär

I går så skrev River på ett papper som han skulle ha med sig till skolan som vi inte fick se. Nu är jag sådan att jag tittar ändå när han har lagt sig för jag vill försäkra mig om att han inte skriver något elakt till någon, jag tror inte att han skulle göra det men jag tycker ändå att det är min skyldighet att ha så stor koll jag kan på att han inte är elak mot någon annan. Ni kanske tycker att jag gör fel? Men jag vill inte vara den mamman som alltid tror det bästa och sedan visar det sig att jag har fel, jag vill ha den koll jag kan så länge som jag har möjlighet till det. 
Jag blev väldigt glad när jag tittade på pappret, det var en massa hjärtan och så stod det: ----- jag är kär i dig. Okej, inte exakt så för det var några stavfel men ändå. Jag skriver inte ut namnet för det är hans ensak och jag kommer heller inte berätta för honom att jag vet om att han gillar henne, det får han själv välja om han vill tala om för mig. Men visst är det härligt med den första kärleken
Men sen kom även en liten oro, tänk om hon inte gillar River, tänk om hon visar pappret för alla och dom skrattar. Men det är ju så att man inte kan finnas där och skydda dom hela tiden hela livet!

Hur gör ni? Hur stor koll har/hade ni på era barn när de går/gick i lågstadiet? Tycker ni att det är rätt eller fel att titta vad en 8-åring skriver?

Det är inte lätt att vara förälder och veta vad som är rätt eller fel, man får göra så gott man kan och hoppas på det bästa!

Och ni som har läst det här och som brukar träffa River...Ni vet ingenting ;-)

2 kommentarer:

  1. Man ska ha koll tycker jag & så små barn far inte illa av att man tjuvkikar lite,det dem inte vet...tycker oxå att vuxna ska ha koll på äldre barn tex så "tvingar" min jobbakompis sin 13-åriga dotter att visa ibland vad som skrivs på msn just för att ha koll på att hon inte utsätts eller utsätter människor för nätmobbning mm i dagens nätsammhälle är det nog xtra viktigt att vara lite snokig hönsmamma för det försegår mycket skit som vi inte anar & det är vår skyldighet att ha koll tycker jag./kram,Kate.

    SvaraRadera
  2. Tycker du gjorde helt rätt som tittade på lappen. Som du skriver så vill man ju ha koll på att ens barn inte skriver elaka saker till någon. För visst kan även ens eget barn hitta på dumma saker ibland... Känner igen din oro och just det där att "tänk om hon inte gillar honom" och "tänk om hon visar lappen" Det är inte lätt att skydda sina barn från allt ont, jag vet... Tycker du är en toppenmamma och jag tror dina barn känner nu och kommer tycka att du bidragit men både trygghet och kärlek.
    Kram!

    SvaraRadera