fredag 21 januari 2011

Förlossningar

I går kväll så frågade Malin mig om jag trodde att hon fick åka hem i dag och mitt svar blev att om ni båda mår bra så får ni åka hem när ni vill efter att det gått minst tolv timmar.


När jag fick River så åkte jag hem på dag tre för då stod jag inte ut längre, min mamma tyckte att jag hade för brottom hem...då visste hon inte hur det skulle bli efter mina andra två förlossningar :)

En nyfödd River


När jag fick Oliver så ville jag åka med Tom hem när han skulle hem ca fem timmar efter att Oliver tittat ut men jag stod ut tills klockan fem på eftermiddagen sen åkte jag hem med mina två födelsedagsbarn :)

En nyfödd Oliver

Dagen efter så ville jag ut och gå i det fina vädret och det slutade med att vi gick på Skillingaryds marknad. När Oliver va två dagar gamal så låg han ute i sin vagn och sov i det fina vädret medans vi hade fullt upp med fika och skattjakter...River hade sitt första barnkalas. Jag kan tala om för er att sån energi som jag har när jag är nyförlöst har jag aldrig annars!!! Synd att det bara varar i ca en vecka!


River inspekterar sin nyfödda lillebror, den bästa födelsedagspresenten som man kan få...eller? :)

När Theodor kom till världen så var jag nog en van föderska och tyckte att här ska det inte vara något tjaffs och inte ska jag ligga kvar på förlossningen utan ville in på bb. Så Tom fick jaga rätt på en stackars människa som kom med macka och kaffe, sen var det in i duschen och sedan på med mina egna kläder (jag hatar sjukhuskläder) Och sedan tog jag mitt barn i hans balja och gick in till BB. Dom ville köra mig i sängen men envis som jag är så skulle jag gå själv....hahaha....stackars barnmorskan trodde nog att jag var knäpp!
En nyfödd Theodor
Ca 45 minuter efter att Theodor va ute så frågade jag när jag fick åka hem....om tolv timmar! Jag frågade flera gånger om jag fick åka hem tidigare men det gick absolut inte...nähä...ringde och terrade mamma några gånger....ringde och terrade Tom...ja jag gjorde allt för att få tiden att gå :-) När det hade gått 11,5 timma så va allt färdigpackat och hela familjen va där men icke att vi fick åka hem...det måste ha gått 12 timmar. Det var ju väldigt kul med en 4-åring och en 2-åring som sprang som tokar i korridorerna men som tur va så kom det en underbar barnmorska som mutade barnen med glass :)


Jag tycker verkligen att det är så tråkigt att vara på sjukhus och jag kan inte alls slappna av utan blir bara stressad när jag tänker på vad jag kunde ha gjort om jag va hemma. Sen har jag som sagt fått så mycket energi när jag varit nyförlöst och tröttheten har inte kommit förens efter 1-2 veckor. Sen att jag är pigg direkt efter förlossningarna beror nog på att mina förlossningar gått så himla fort!

Mina tre älsklingar!


Oj, detta inlägg va absolut inget jag hade planerat att skriva....undra om någon orkat läsa hela? :-)

6 kommentarer:

  1. Usch.. jag håller med dig till fullo. Jag hatar verkligen sjukhus. Sen hade jag nog inte samma energi.. kanske för att det mest värkte efter ärret.. men hem ville jag!
    Med Mille åkte vi hem dagen efter. Då var Ch med hela tiden.
    Med Julle så fick jag för mig att jag skulle stanna 2 nätter men det gör jag aldrig om. Första natten sov Ch hos oss men sen andra natten åkte han hem och fy så dåligt jag mådde! =(

    SvaraRadera
  2. Ja det är klart att det är ju inte så lätt att gå ut åh gå och fara runt när man har gjort ett snitt. Kan säga att efter River kunde jag inte gå så mycket som jag ville för med honom så sprack jag lite och det gjorde så ont "där nere" Men med de andra två hade jag sån tur att jag inte behövde sy :)

    SvaraRadera
  3. Ja du Sandra! Minns att jag mötte dig precis när du kommit hem, nog tänkte jag att du va lite tokig som inte stannade kvar,,, men om jag ska vara ärlig,,, å de ska man va,,, så gjorde jag likadant o det gick ju bra, både för dig o mig, kram på dig.

    SvaraRadera
  4. Fast lite tokig är jag....det är så tråkigt och vara som alla andra ;-)
    Sedär du va också lite tokig ;-)

    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag tänkte precis som du. Med första dottern var jag kvar två nätter, det behövdes för att jag skulle få lite kläm på amningen, men sen började jag klättra på väggarna och irritera mig över personal som kom och gick. Innan andra skulle födas sa jag att jag skulle åka hem på tidig hemgång, då får man åka hem 6 timmar efter att barnet fötts. Var helt inställd på det och sa till om det på förlossningen, men sen var bebisen lite medtagen så det gick inte. Jag själv var pigg och hade kunnat klä på mig och ta bussen hem typ. Sov över en natt, sen tvingade jag dem att skriva ut oss. Hatar att gå omkring där och känna som att jag inte kan ta hand om mitt barn. Hoppas att det blir fler barn någon dag och att jag då inte behöver stanna så länge. :-)

    SvaraRadera
  6. Men det är också konstigt att man får åka hem efter 6 timmar på vissa ställen men på andra ställen måste man vänta 12 timmar!
    Skönt att allt gick bra till slut och att ni fick åka hem :)

    SvaraRadera