onsdag 18 april 2012

Det gick inget vidare :(

I dag gick det inget vidare! Undrar vad de håller på med på Skillingaryds vårdcentral!
Först ringer jag och pratar med en sköterska som tycker att vi ska prova laktosfritt i två veckor. När de två veckorna gått och jag ringer och berätta att han är bättre så säger doktor 1 att han inte kan vara laktosintolerant för han är för liten, vi ska absolut inte fortsätta med laktosfritt då han behöver få i sig det!
Enligt BVC kunde det inte vara komjölksproteinallergi då han är för gammal för det. Vi skulle prova sempermagdroppar ifall tarmflorab var ur balans.
När jag ringde i fredags så sa doktor 1 att han vill att vi ta blodprov för att kolla om Theodor är glutenintolerant.
I dag kom vi till en annan doktor. Doktor 2 säger att han absolut inte tänker ta något blodprov då Theodor uppenbarligen inte är underviktig! Han klämde på Theodors mage och sa att nej jag känner inget. Har då aldrig hört att man kan klämma på magen för att känna om det är laktos, gluten eller liknande!!!
När jag sa att man kan till och med vara överviktig och vara glutenintolerant och att det är bättre t kolla föra att vara säker så tittade han på mig som att jag var knäpp. Komjölksprotein kunde det inte heller vara då han inte hade sådana utslag!

Man blir ju lätt förvirrad när doktor 1 säger att vi absolut inte ska ge laktosfri kost medan doktor 2 säger att vi ska köra med en laktosfri kost!

Han körde också en utfrågning om vad han äter:
- Vad äter han?
- Äh, vanlig mat, varierande kost...
- Jaha så han äter samma mat som ni?
- Ja det är väll klart?
- Äter han mycket godis?
- Nej barnen få lite godis på fredagskvällarna.

Kändes som att han trodde att Theodor alltid har stor mage och att det beror på att vi göder honom på onyttigheter!

Nästa vecka åker vi till Lejonungen som är en barnmottagning på en privatklinik, jag hoppas och tror att vi får mer hjälp där!

5 kommentarer:

  1. Jag förstår din frustation. Ringde dit i måndags då dottern på 7 månader hostar så lungorna kommer upp. Ber om slemlösande men fick till svar. Ge henne ljummet vatten. Fick inte komma dit. Idag var vi på läkarkontroll bvc där läkarn frågar hur hon mår. Jag berättar läget om hostandet och får till svar... Jaha. Sen var det färdigdiskuterat. När sonen var 6 månader och började hosta vad det nästan samma intresse, det är inte så farligt. När han var 8 månader och fortfarande hostade med pip i andningen vände jag mig till värnamo. På barnmottagning på sjukhuset blev vc idiotförklarade. Han hade haft astma i två månader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja samma läkare som Theodor fick sa att Oliver var för liten för att ha astma när han var bebis, han fick diagnosen luftrörskatarr om och om igen, när vi tillslut vände oss till Lejonungen så fick han astmamedicin och fick äntligen må bra och sova på nätterna! Hoppas att din dotter får hjälp snart så att hon slipper hostan!

      Radera
  2. Usch jag förstår dig! Jag är evigt tacksam varje gång vi slipper gå dit. Lejonungen tänker jag vända mig till oxå om det är nåt man är orolig över.
    Barnakuten på ryhov förtjänar en STOR eloge oxå, de är fantastiska tycker jag, de tar sig TID!
    Hoppas allt löser sig till det bästa! Stå på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Lejonungen är kanon så jag tror vi får mer hjälp där!
      Barnakuten på Ryhov är också jättebra men dit kan man ju inte vända sig för utredningar...tyvärr :)

      Radera
  3. Hoppas ni får ett bättre mottagande och bemötande på privatkliniken. Vilket jag är ganska säker på att ni får. De är mer måna om sina patienter tror jag...
    Stackars Theo. Men visst är det märkligt att på så gott som alla vårdcentralen finns det "konstiga" läkare???
    Kram!

    SvaraRadera