måndag 3 oktober 2011

Stolt mamma

River har alltid varit ett "sifferbarn" Ja jag tror att de flesta barn antingen är "sifferbarn" eller "bokstavsbarn" (då menar ja inte att de är barn som har adhd, damp mm) att de antingen intresserar sig för siffror och att räkna eller för bokstäver och att skriva åh läsa.
River var inte gammal när han började fråga vad det var för siffror på husen när vi var ute och gick. Och jag tror att han var 5 år när jag stod på ica och han började rabbla en massa siffror som var som taget ur luften tyckte jag men så sa han "men mamma det står ju 4 och 6 (46) där och 4 plus 6 blir ju tio" Nu minns jag ju inte vilka siffror det var men han stod alltså och räknade ihop nummerna på hårfärgerna. (Ni som färgar håret förstår vad jag menar och ni andra sitter väll som frågetecken nu) :-D
Men iallafall så för ett tag sen så föreslog jag för River att vi skulle köpa en bok som han tycker verkar rolig och som är lättläst så kan han läsa i den på kvällen innan han somna, men det ville han inte "Jag vill hellre ha en bok som jag kan räkna matte i"  Han tycker oftast att matteläxorna är löjligt enkla och när han i dag gjorde matteläxan på tre sidor som ska vara klar tills på fredag på bara någon minut och utan något fel så tog jag beslutet att skriva till fröken i kontaktboken och bad henne att skicka med River en extra matteläxa och att den ska vara lite svårare. River vill ha lite utmaning i matten och han tycker att det är kul att klura ut matteuppgifter och det vill jag ju uppmuntra så länge som han själv tycker att det är roligt!

Blev ett långt inlägg om min stora älskling, men ibland måste man få vara stolt och "skryta" om sina barn för omvärlden :-)
River med hela munnen full av kakor :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar