lördag 9 juni 2012

Sovmorgon och Silviakaka

I dag vaknade jag av barnen vid klockan sju, jag och Theodor la oss och gosade i Theos säng och jag somnade om. Jag vaknade igen vid tio men då låg jag i soffan?!?! Då höll Tom och barnen på att äta frukost och jag kände att det var dags att gå upp, men det var skönt med lite sovmorgon :)
Nu har jag bakat barnens favoritkaka (Silviakaka) som jag tänkte vi skulle ha i eftermiddag. Hoppas på att kunna sitta ute och fika men känns inte som att chansen är så stor tyvärr.

Jag delar med mig av mitt recept på en enkel men väldigt uppskattad kaka :)

SILVIAKAKA (175 grader, 35-40 min)

2 ägg
2 dl socker
Vispas poröst, blanda sedan i:
2 dl mjöl
1 dl kallt vatten
2 tsk bakpulver
Häll smeten i en smörad och bröad form, in i ugnen i 35-40 minuter.

När kakan är färdig så kan du börja med GLASYREN

100 gram smör (eller margarin)
1,5 dl socker
1 äggula
Låt sjuda 3-4 minuter under omrörning.

Blanda i 1 tsk vaniljsocker när glasyren är färdig. Bred glasyren över kakan och strö över kokosflingor.

LYCKA TILL :)

1 kommentar:

  1. Åh jag älskar silvia kaka , så lätt att göra och god å äta =)

    SvaraRadera